Todennäköisyyksiä ja 3D-tulosteita lukiolaisille

Syys-lokakuussa 2018 LUNO-hanke järjesti lukiolaisille esittelytilaisuuksia liittyen 3D-teknologioihin sekä satunnaisuuden luomiseen ja satunnaislukujen käyttöön ohjelmistoissa. 12.10. ryhmä OSYK:n lukiolaisia saapui matematiikan opintojensa puitteissa Teuvo Pakkalan kadun kampukselle, ja 18.10. sama työpaja toteutettiin Kastellin lukion opiskelijoille. Vierailun aikana osallistujille esiteltiin kampuksen oman 3D-tulostimen toimintaa, ja opiskelijat pääsivät kokeilemaan 3D-mallinnusohjelman käyttöä. Opiskelijat perehtyivät myös Unity-pelikehittimen perusominaisuuksiin ja kokeilivat kolmiulotteisen pelimaailman muokkausta Unitya käyttäen.

OSYK 3D-esittely

Eero Leskinen esittelee OSYK:n opiskelijoille 3D-tulostusta

Satunnaisuutta käytetään IT-maailmassa useisiin tehtäviin kuten salaukseen ja reaalimaailman tapahtumien simulointiin. Esimerkiksi nopan heittoja voidaan simuloida yksinkertaista algoritmia käyttäen. Nopan heitto onkin tyypillinen esimerkki satunnaisuudesta pelimaailmassa, ja painotetun nopan käyttö yhtä klassinen esimerkki huijauksesta – tai toisin ilmaistuna painotetusta satunnaisuudesta. Painotettuakin satunnaisuutta kyetään simuloimaan algoritmeilla, tai vaihtoehtoisesti voidaan 3D-tulostaa ja heitellä noppia, joiden sivut eivät olekaan aivan tasakokoisia. Näin toimittiinkin Teuvo Pakkalan kadun kampuksella, ja lukiolaiset pääsivät kokeilemaan vinoutuneiden noppien tuottamia tuloksia. Moni varmaan huomasi, että useiden omin käsin suoritettavien heittokierrosten sijaan tietokoneohjelman käyttö on käyttäjäystävällisempi tapa tuottaa tulosjakaumia tutkittaviksi.

OSYK 3D-esittely

OSYK:n opiskelijoita tutkimassa 3D-tulostettujen noppien tulosjakaumia

Pelejä kehitettäessä satunnaisuudella luodaan vaihtelua pelin tapahtumiin. On kuitenkin tärkeää, että pelaaja ei tunne peliä epäreiluksi – vaihtelun täytyy siis tapahtua tietyissä rajoissa. Kolmiulotteiset pelimaailmat rakentuvat 3D-objekteista, joita voidaan mallintaa tarpeen mukaan. Nykyään on myös saatavilla suuri joukko valmiiksi mallinnettuja objekteja, joita voidaan ostaa tai jopa käyttää ilmaiseksi pelikehityksessä.

Kastellin lukio

Kastellin lukion opiskelijoita kuulemassa Unity-pelikehittimen ominaisuuksista