Ohjelmistoalan työtehtäviä tutuksi 1. lukiovuoden opiskelijoille

Marraskuun harmaudessa viikolla 46 LUNO lähti Kempeleen lukioon tutustuttamaan ensimmäisen vuoden opiskelijoita ohjelmistoalan työtehtäviin. Harmautta valaistiin aloittamalla tunti LUNO-esittelyllä, jonka jälkeen päästiin itse asiaan. Näitä tunteja varten olimme laatineet ”Mikä sinä olisit ohjelmistoalalla”-kyselyn, jonka tulosten mukaan opiskelijat alkoivat tehdä erilaisia alan työtehtäviä kuvaavia aktiviteetteja. Ohjelmistoalan ammattikirjosta olivat aktiviteettien kohteeksi valikoituneet ammattinimikkeet ohjelmoija, myyjä, käyttöliittymäsuunnittelija, tukihenkilö, tekninen dokumentoija ja kouluttaja.

Yhdessä opettaja Sari Alajeesiön ja tietojenkäsittelyn opiskelijoiden Christian Vesterlundin sekä Vesa-Pekka Pokelan kanssa ohjasimme opiskelijoiden tehtävien tekemistä. Tehtävinä oli mm. logon suunnittelua, www-sivun muokkaamista, myyntipuheen tekemistä, Google Slides -ohjelman käyttöön kouluttamista, www-sivulle tulevan tekstin lokalisointia sekä it-tukitilanteen suunnittelu lyhyeksi draamaksi. Osallistujat tarttuivat tehtäviin reippaasti, ja tehtävien tekeminen onnistuikin hienosti. 

Kempeleen lukio

Ohjelmistoalaan perehdyttäviin tehtäviin kuului esimerkiksi logon suunnittelua ja koulutusmateriaalien tuottamista

Tilaisuuden lopuksi osallistujilla oli mahdollisuus tutustua edellisen kevään ohjelmointikurssin tuotoksiin. Pelikurssin toteutuksesta kertovan tarinan voit lukea täältä. Oman koulun opiskelijoiden tekemät pelit tuntuivat kiinnostavan kovasti, ja pelailun aikana virisi luokassa vilkasta keskustelua. Se, kuinka edistyneitä pelejä lukiolaiset olivat onnistuneet kehittämään, taisi olla vähän yllättävääkin. Jospa tämänkaltainen tilaisuus rohkaisisi osallistujiaan osallistumaan tulevien vuosien pelikehityskursseille.

Kempeleen lukio

Ensimmäisen vuoden opiskelijoita pelaamassa edelliskevään ohjelmointikurssin osallistujien tekemiä pelejä