Pelikonseptidokumentti

Tehtävänä on suunnitella ja tuottaa tietokonepelin konseptidokumentti. Dokumentissa kuvataan pelin pääpiirteet. Dokumentti voi sisältää myös konseptitaidetta, jolla kuvataan pelin visuaalista tyyliä.

Konseptin tekstisisällöissä kuvattavia aiheita ovat

  • pelin genre / tyyli, esimerkiksi “avaruusräiskintäpeli”, “synkkätunnelmainen keskiaikaan sijoittuva roolipeli” tai “humoristinen retro-tasohyppely”
  • keskeiset pelihahmot tai -objektit, esimerkiksi “avaruusalus”, “loitsujen avulla taisteluun erikoistunut vaeltava noitasoturi”, “leikkikalutehtaassa työskentelevä robotti”
  • keskeiset pelimekaniikat, esimerkiksi “vihollisalusten tuhoaminen lasertykeillä”, “pelimaailman tutkiminen ja sen asukkailta saatujen tehtävien ratkaisu” tai “eteneminen tason loppuun ja viholllisolentojen väistely”
  • kuvaus pelin visuaalisesta luonteesta ja äänimaailmasta
  • pelin ominaispiirre / piirteet, jotka erottavat sen muista saman genren peleistä

Pelin muista vastaavista erottavan piirteen julkituominen on erityisen tärkeää, koska konseptidokumentin tehtävänä on myös toimia pelin markkinoinnin välineenä: dokumentin kirjoittaja esittelee sillä ideansa esimerkiksi pelitiimilleen tai potentiaalisille rahoittajille. Dokumentissa voidaan myös kertoa pelin luonteesta rinnastamalla se jo toteutettuihin, hyvin tunnettuihin peleihin. Jos tämänkaltaisia rinnastuksia käytetään, on syytä pitäytyä peliesimerkeissä, jotka lukijan voi olettaa tuntevan entuudestaan.

Oppiaine: äidinkieli, englanti, kuvataide

Kesto: 1-2 oppitunti

Opiskelijamäärä: ei rajoitettu, ryhmätyö

Mitä oppii: Ryhmätyötaitoja, luovaa tarinankerrontaa, konseptidokumentin laadintaa, konseptin esittely

Yhteys IT-alalle: Peliliiketoiminnassa konseptidokumentti on usein ensimmäinen ja tärkein ulkopuolisen luettavaksi tarkoitettu dokumentti. Sitä voidaan käyttää myös pelin markkinoimiseen (vrt. pitchaus). Peli-idean tuottaminen ja dokumentoiminen auttaa ymmärtämään dokumentaation osuutta ohjelmistosuunnittelussa.