TVT-kurssilla tutustuminen IT-alaan

TVT-kurssin rakenne

TVT-kurssin rakenne

Limingan lukiossa toteutettiin keväällä 2019 TVT-kurssi, jossa LUNO-hanke oli mukana suunnittelussa sekä toteutuksessa. Opettajan kanssa mietittiin kurssin sisältöä ja tavoitteita. Ajatuksena oli, että lukiolaiset pääsevät tutustumaan IT-alan monipuolisuuteen miettimällä yritysideoita ja oppimalla samalla yritystoiminnasta.

Avaimenperä

Fablabissa suunniteltu ja laserleikattu avaimenperä

Kurssin osa-alueiksi muodostuivat yritysidean kehitys, tausta- ja käyttäjätutkimus, design & tuotekehitys, kotisivujen luominen WordPress-julkaisujärjestelmän avulla, markkinointi, sisällöntuotanto sekä yritysideoiden esittäminen hissipuheilla. Lisäksi lukiolaiset pääsevät vierailemaan Oulun Yliopiston FabLabissa sekä Oamkin Kotkantien kampuksella. LUNO on ollut mukana tuottamassa materiaalit sekä mentoroimassa opettajaa tuntien aikana.

Kurssi lähti liikkeelle LUNO:n pitämällä lyhyellä IT-alan infolla ja yritysideoiden miettimisellä ryhmissä. Hienoa oli, että kaikkien ryhmien tuoteideoissa tuli jollain tavalla mukaan teknologia. Heti toisella tunnilla vierailtiin Oulun Yliopiston FabLabin tiloissa, jossa lukiolaiset pääsivät kokeilemaan Inkscape-ohjelmaa ja laserleikkuria. Vierailun jälkeen palattiin tekemään liiketoimintasuunnitelmaa. Suunnitelmaan piti määritellä mihin ongelmaan tai tarpeeseen yritys vastaa, mikä heidän ratkaisunsa on, ketkä ovat heidän asiakkaitaan ja mitkä ovat yritysidean kanssa kilpailevia yrityksiä. Seuraavaksi lukiolaiset tekivät taustatutkimusta ja tekivät kyselyt tuotteensa tai palvelunsa kohdekäyttäjille. Kyselyjen tulosten perusteella ideoita voitiin vielä kehittää eteenpäin. Seuraavaksi tuotteiden kehitystä vietiin eteenpäin tekemällä paperiprototyyppejä ja konseptikuvia.

Itsenäistä työskentelyä

Itsenäistä työskentelyä

Kun yritysideat ja tuotteet oli mietitty, tehtiin yrityksille kotisivut WordPress-julkaisujärjestelmän avulla. Lopputuloksena tiimeille tuli hyvin erinäköisiä sivuja, ja monet ehtivät jo miettiä yritykselle logoa. Kun sivut oli saatu kuntoon, lukiolaiset miettivät markkinoinnin kanavia, eli mitä kautta he tavoittavat asiakkaita.

Tässä välissä lukiolaiset pääsivät vierailemaan Oamkin Kotkantien kampuksella, jossa esiteltiin 3D-cave, printattua elektroniikkaa sekä alan opintoja.

Oamkin 3D-cave

Oamkin 3D-cave

LUNO järjesti lukiolaisille videokameroita lainaan, jotta he voivat kuvata materiaalia mainosvideoita varten. Seuraavalla tunnilla Eero Leskinen tuli vierailemaan ja kertomaan opettajalle sekä lukiolaisille videoeditoinnista. Tunnilla käytettiin Windowsin mukana tulevaa Videoeditori-ohjemaa. Osa opiskelijoista innostui lataamaan tunnin alussa esiteltyjä ilmaisohjelmia, joita he sitten kokeilivat itsenäisesti.

Kurssin lopuksi lukiolaiset tekivät LUNO:n IT-alan soveltuvuustestin ja tutustuivat erilaisiin työnkuviin tehtävien avulla (Käyttöliittymäsuunnittelija / Myyjä / Tukihenkilö / Tekninen Kirjoittaja / Kouluttaja / Ohjelmistokehittäjä). Koeviikolle lukiolaiset valmistelivat minuutin mittaiset hissipuheet (katso esim. täältä ), joissa he myivät yritysideoitaan muille kurssilaisille.

Lukiolaiset kertoivat, että kurssi on ollut mukavan erilainen verrattuna muihin lukio-opintoihin. Toisaalta jotkut olisivat toivoneet enemmän ohjelmointia, joten ehkä WordPress-osiota voisi viedä hieman pidemmälle siltä osin. Opettajalta saimme palautetta, että kurssi on sujunut hyvin ja hän aikoo tarjota kurssia myös seuraavana vuonna.

Oamkin 3d-cave

Oamkin 3D-cave