Pelihahmoja OSYK:n historian kurssilla

Peliala eritoten pelihahmojen ja -ideoiden suunnittelu yhdistettiin OSYK:n Historia 3 kurssille. Kurssi ajoittui ajalle joulukuu 2018 – tammikuu 2019 ja kurssilla opiskeltiin Suomen historian eri aikakausia ryhmätöinä. Tehtävänannon suunnittelivat Ari-opettaja ja LUNO yhdessä. Jokainen ryhmä sai itselleen yhden tai useamman vuosikymmenen 1800 ja 1900-luvuilta. Ryhmät perehtyivät tuon aikakauden tapahtumiin, tapoihin ja ihmisiin. Perehtymisen perusteella he suunnittelivat peli-ideaa ja pelihahmoja ja tekivät esityksen toisille aiheesta. Esityksestä tuli käydä ilmi aikakauden tapahtumat ja tyypilliset piirteet.

Peli-ideat vaihtelivat tarinapohjaisesta strategiapelistä Sims-pelin tyyppiseen simulaatiopeliin. Valintojen tekeminen peleissä korostui ja pelien loputkin suunniteltiin vaihtumaan pelissä tapahtuvien valintojen mukaan. Mukana peleissä on muilutusta 1930-luvun tapaan, Finlaysonia ja työväenaatetta 1800-luvulta, presidenttejä Koivistosta Niinistöön sekä talvi- ja jatkosotaa kaukopartiojoukkoineen.

Tehtävä onnistui hyvin, mutta hieman on vielä viilaamista ohjeistuksessa. Tapa poikkeaa normaalista lukio-opiskelusta, työskentelyn erilaisuuden oli suurin osa kokenut positiivisena. Opiskelijat sanoivat oman osa-alueensa asioiden sisäistyneen hyvin, toivottavasti myös toisten osa-alueista jäi jotain mieleen pelihahmojen kautta. Opettaja koki tehtävän mielekkäänä ja voisi lähteä sitä toteuttamaan uudestaankin.

Kuvissa pelihahmoja, peli-ideaa ja pelin tarinaa eri ryhmätöistä.